5 dôvodov, prečo počítanie kalórií nefunguje

5 dôvodov, prečo počítanie kalórií nefunguje

Tie malé, sotva čitateľné tabuľky na zadnej strane potravín ovládajú poniektoré z nás ako abecedu. Ale je orientácia v kalorických hodnotách jedál naozaj nevyhnutná? Alebo sa zaobídete aj bez matematických prepočtov v kuchyni?

Pokiaľ ide o orientačný kalorický prehľad, ten máme všetci. Vieme, že čokoláda je „tučnejšia“ ako banán a že údený syr ťažší ako neúdený. Podľa odborníkov na výživu nám presnejšie čísla ani netreba. Nie je to alfa omega v úsilí o zdravú životosprávu a už tobôž nie tajomstvo diéty. Ukážeme vám, prečo počítanie kalórií nefunguje:

1. Čo diéta, to iný odporúčaný počet prijatých kalórií. Nezohľadňuje sa pritom váš životný štýl, vek či množstvo dennej fyzickej aktivity. Je neúčinné a preto aj zbytočné snažiť sa „napasovať“ do presného čísla bez prihliadnutia na vaše individuálne potreby.

2. Jednotlivé kalorické tabuľky sú vždy len približné. Keď porovnáte príbuzné potraviny a záznamy o ich kalorickej hodnote, často zistíte povážlivo veľké rozdiely. Nespoliehajte sa na údaj, ktorý ste prečítali v jednej knihe. V inej by ste iste našli iné číslo.

 

 Ideálny pomer cukrov, tukov a bielkovín v dennom menu je 40:30:30

3. Nie sú kalórie, ako kalórie. Záleží na tom, z čoho pochádzajú. Napríklad tuky z nasýtených mastných kyselín sa rýchlejšie usadia na vašich bokoch ako tie z nenasýtených. Viac ako kalorický údaj sa oplatí všímať si rozloženie živín, aby sa vám v priebehu dňa podarilo aspoň približne zachovať rovnováhu medzi sacharidmi, tukmi a bielkovinami (40:30:30). Vyberajte si jedlá bohaté na vlákninu. Tá znižuje množstvo vstrebaných tukov tenkom čreve a urýchľuje prechod potravy  tráviacim traktom.

4. Viac ako na množstve prijatých kalórií záleží na čase a prostredí, v akom boli prijaté. Vedecké štúdie ukazujú, že vstrebávanie živín sa odlišuje od hodiny, kedy ste si na tom ktorom jedle pochutnali, dokonca sa rôzni aj v jednotlivých ročných obdobiach. Prostredím sa zas rozumie chemická „výstelka“ vo vašom tele, napríklad to, v akom poradí jedlá konzumujete. Veď sama iste poznáte pocit, keď jedlo „nesadne“.

5. Darmo sa budete spoliehať na znalosť počtu kalórií, keď sa chystáte jedlo ďalej tepelne upravovať. Vezmite si len také zemiaky. Samy o sebe sú super zdravé. Ale zemiakové lupienky s pôvodnou surovinou ozaj veľa spoločného nemajú.

Rozhodli ste sa zmeniť životný štýl a vytvarovať si postavu podľa svojich predstáv? Napíšte nám, ako sa vám podarilo dopracovať sa k vytúženým krivkám. Najzaujímavejšie príbehy a vaše tipy uverejníme na wanda.sk a pravdaže aj odmeníme. Súťažte tu.

Autor: Dharma


Super TEST! Viete, čím budete v ďalšom živote?
Otestuj sa
Focus Media

Video

Diskusia

Čítaj viac