Chýbajú vám sacharidy? Vieme, ako nimi zásobiť organizmus

Chýbajú vám sacharidy? Vieme, ako nimi zásobiť organizmus
V posledných rokoch sa stávajú strašiakom ľudstva. Čo sa týka zdravia, štíhlosti, živín. Údajne sú z nich rôzne choroby, faldy na bruchu, oslabený organizmus. Ono to však s tými sacharidmi nie je také jednoznačné. Nie všetky sú totiž úplne zlé.

Druhy sacharidov
V úvode treba zdôrazniť, že sacharidy sú významným zdrojom energie pre väčšinu buniek v ľudskom tele. Preto ich zaraďujeme medzi dôležité makroživiny a nie zbytočnú až škodlivú potravu. Treba však rozlišovať, o aké cukry sa jedná. Hlavné rozdelenie sacharidov je na monosacharidy, oligosacharidy, polysacharidy.

Monosacharidy: sú najjednoduchším druhom sacharidov a najrýchlejším zdrojom energie. Ide o glukózu, fruktózu, ribózu a už podľa tohto je jasné, že by ste sa im mali vyhýbať. Sú to skutočné tie „zlé" sacharidy, ktoré telu neprinesú nič okrem zdravotných komplikácii a nadváhy. Nájdete ich v priemyselne spracovaných potravinách, polotovaroch, sladkostiach, vo všetkých sladkých pokrmoch a drinkoch. Zasýtia vás rýchlo, ale ich účinok rovnako rýchlo vyprchá. Všetko, čo v regáloch najviac láka, určite obsahuje monosacharidy. Takže ruky preč!

Chýba vám viac bielkovín? TIETO potraviny ich obsahujú najviac

Oligosacharidy: medzi najznámejšie spomedzi týchto druhov patrí sacharóza - cukrová repa, laktóza - mliečny cukor, maltóza - jačmenný cukor.

Polysacharidy: ide o škroby, vlákninu, živočíšny glykogén. Z hľadiska výživy je najvhodnejšie konzumovať práve tieto komplexné sacharidy. Nazývajú sa aj pomalé, keďže energia z nich sa uvoľňuje postupne.

Chcete schudnúť? Stiahnite si TIETO bomba fitness app-ky

Čo a koľko konzumovať?
Všeobecné odporúčania tvrdia, že človek by mal vo svojej dennej dávke konzumovať 55 až 65 % energie vo forme sacharidov. Ide však o veľmi neindividuálne pravidlo, lebo organizmus každého jedinca funguje inak. Pravdou však je, že vylúčiť ich úplne je veľmi nerozvážne. Aspoň nie na dlhú dobu. Ako sme spomínali, nie sú len rýchlo využiteľným zdrojom energie, ale v špecifickej forme vlákniny pôsobia ako nutná zložka symbiotických baktérií v tráviacom trakte. Aby ste mali predstavu, 1 g sacharidov poskytuje telu energiu v podobe 17 kJ. Na čo by ste sa vo svojej vyváženej strave mali upriamiť sú komplexné sacharidy, ako čerstvá a kvasená zelenina, hnedá ryža, celé obilniny v podobe quinoi, amarantu, pohánky. Veľmi dobrými zdrojmi sú tiež strukoviny, sladké zemiaky a zemiaky varené v šupke. Iba príležitostne si môžete dať celozrnú múku a výrobky z nej. Na etiketách potravín by ste si mali všímať najmä podiel jednoduchých a komplexných sacharidov. Tých jednoduchých by malo byť čo najmenej, komplexné sú pre naše telo tie správne. Podstatný je tiež obsah prospešnej vlákniny.

Urážali ju, že je tučná! Z jej dnešnej postavy spadnete na zadok

Ak vám môžeme odporučiť, vyhnite sa sacharidom najmä na konci dňa, teda v podobe večere. Energiu z nich by už vaše telo nespotrebovalo a mohla by sa ukladať na vašom bruchu, bokoch, zadku. Naplánujte si ich predovšetkým vo forme raňajok a obeda.

Autor: Lexy
Zdroj foto: Shutterstock


Super TEST! Viete, čím budete v ďalšom živote?
Otestuj sa
Focus Media

Video

Diskusia

Čítaj viac