Joga má rada stereotyp, to však neznamená, že v pozíciách musíte stagnovať. Verte, že každá ásana sa dá previesť dôkladnejšie, precítenejšie, aj náročnejšie. Ináč to nie je ani s pozíciou stromu. Dnes si predstavíme jej nadstavbový variant s vytiahnutou nohou.

Hýbte sa!
Zdroj: shutterstock

Zakoreňte sa a budujte pokoj i stabilitu

Keď sa zahľadíte na stromy, zistíte, že z nich vyžaruje veľký pokoj a zároveň rešpekt. Rešpekt z toho, ako dokážu všetko ustáť, z ich výšky, veľkosti, či veku. Nech ide o akýkoľvek druh, zo žiadneho nesála zlá energia. Naopak, pozitívnu energiu rozdávajú plným priehrštím.

„Pozícia strom nám pomáha dostať sa do svojho stredu, nájsť pokoj vo svojom vnútri nech sa deje, čo sa deje. Prioritné je v nej stabilné uzemnenie stojnej šľapy, zapojenie jadra tela a tiež rešpektovanie svojich momentálnych schopností. Vtedy môže priniesť želaný efekt a viesť k tomu, že v nej budete postupne napredovať,“ vysvetľuje Monika Pálová, inštruktorka Power a Vinyasa Flow jogy, „Žiaľ, veľmi často sa stáva, že naše ego chce na prvej lekcii previesť hneď náročnejší variant, na ktorý ešte nie sme pripravení. Ignorujeme tým nevyhnutný základ, ktorý je potrebné si osvojiť, ako prvý.“

Veď ani strom nenarastie hneď do obrovskej výšky a nevyženie husté konáre, ak jeho koreň i peň nie sú na to dostatočne silné. Budujte preto aj vy najprv svoj základ. Sústreďte sa na štvorbodé ukotvenie chodidiel, ktoré vyžaduje celú plochu pevne a stabilne na zemi. Pracujte na stabilnom postavení celej stojnej nohy a pre vás akurátnom uložení pokrčenej nohy. V ásane sa napriamte a buďte aktívni vo svojom strede.

Až potom môžete pozorovať výsledky v podobe posilnenia stojnej dolnej končatiny, vrátane drobných svalových vlákien nachádzajúcich sa na chodidle. Dôjde tiež k uvoľneniu bedier, ich otvoreniu a pri variante s vytiahnutou nohou do strany aj vystrečovaniu zadnej strany a tonizovaniu tej prednej. Aktívny je i celý trup, jeho predná i zadná strana. Pri upažených rukách posilníte ramená. Samozrejme, popri tom budujete rovnováhu, správne držanie tela a pokoj v mysli.