Vajíčka sa môžu pochváliť vskutku dramatickým osudom. Veľkú popularitu po druhej svetovej vojne vystriedala absolútna averzia. Tá súvisela predovšetkým s informáciami o ich vysokom cholesterole a škodlivom vplyve na ľudský organizmus. Ako by to nestačilo, následne boli označené aj za jednu z hlavných príčin nárastu obéznych ľudí. Našťastie, neoprávnene! Ak aj vy patríte medzi ľudí, ktorí vajcia zo svojho jedálničku nekompromisne škrtli, o túto vitamínovú bombu sa v skutočnosti uberáte.

(Ne)diétna pravda o vajíčkach

Milé dámy, pokojne si k prečítaniu tohto článku pripravte vajíčkové raňajky. Ak k nim pridáte zeleninu a celozrnný chlieb, máte za sebou veľmi zdravý a telu prospešný začiatok nového dňa. Chcete vedieť prečo?

S vajíčkami budete bystrejšie
Môže za to predovšetkým vitamín D a K. Déčko tým, že reguluje správne využitie vápniku a fosforu, dbá o pevné kosti a zuby. Káčko zabraňuje vnútornému krvácaniu a u žien nadmernej strate krvi počas menštruácie. Vďaka lecitínu z bielkov budete mať lepšiu pamäť a schopnosť učiť sa. Žĺtka sú zas zdrojom omega 3-nenasýtených mastných kyselín. Tie stoja napríklad za správnym fungovaním očí, mozgu a prospievajú taktiež srdcu. Vajíčko sa dá oprávnene považovať za gastronomický poklad!

Budete aj krajšie
Pokiaľ prikladáte význam nielen svojej vitálnej stránke, ale i fyzickej, vsaďte opäť na vajíčko. Ich konzumáciou si vylepšíte hladinu vitamínu B5, ktorý šéfuje regeneračným procesom, urýchľuje rast vlasov, ale i nechtov. Vitamínu B2 a B9 môžete zas poďakovať za hebkejšiu pleť.

(Ne)diétna pravda o vajíčkach
Jedno vajíčko vám do tela privedie i celkom slušné množstvo vitamínov skupiny B, vrátane B6, ktorý ovplyvňuje tvorbu serotonínu, hormónu šťastia. Vajíčkové hody telo nabijú vitamínom E, ktorý omladzuje organizmus. Vďaka síre budete mať pekné vlasy, zinok naopak zabráni ich vypadávaniu. Železo pomôže pri anémii a selén vzpruží vašu imunitu. To už stojí za ich návrat do nákupných košíkov, čo poviete?

Koľko kusov je povolených?
Názory odborníkov sa v tejto otázke značne rozchádzajú. Kým niektorí sú presvedčení, že vám neublíži ani 10 kusov týždenne, iní odporúčajú maximálny limit 5 kusov v prípade dospelých a 7 kusov, pokiaľ ide o mládež. Pri počítaní skonzumovaných kusov však nezabúdajte, že vajíčka nájdete aj v pečive, cestovinách či majonéze.

Ako dlho ich trávime?
Vajíčka dokážu naše telo zamestnať až na niekoľko hodín. I keď športovci sú známi ich popíjaním v surovom stave, vy si ich radšej uvarte. Päť minút je základ, ktorým môžete predísť napríklad nepríjemnej salmonelóze. Najľahšie stráviteľné sú vajíčka uvarené namäkko. Žalúdok opustia do dvoch hodín. O niečo dlhšie, okolo troch hodín, spracúvame vajce na tvrdo. Najväčšou záťažou pre tráviace orgány však predstavuje volské oko či praženica, ktorá ich zaneprázdni až na šesť hodín.

A na záver jeden nepravdivý mýtus. Podaktorí jedinci majú za to, že tmavšie vajcia sú zdravšie. Nie je to pravda. I keď hnedá farba vo vás môže evokovať zafarbenie celozrnných výrobkov, pri vajíčkach to rozhodne neplatí. Odtieň škrupinky napovedá len o plemene sliepok, ktoré ich zniesli. Vonkoncom neprezrádza nič o ich kvalite.