Kultrelax Introvert vo firme: Je to hotová pohroma alebo kľúčový človek?

Introvert vo firme
ZDROJ: Shutterstock

O introvertoch sa vraví, že sa viac zameriavajú na vlastné vnútro. Viac premýšľajú, mlčia a snažia sa zachovať si od ostatných odstup, preto pôsobia, že sú nespoločenskí. Extroverti sú naopak prístupnejší vonkajším podnetom a charakterizuje ich častejšie vyhľadávanie sociálnych kontaktov. Veľa ľudí hodnotí extrovertov ako charizmatických a introvertov ako rezervovaných, preto vzniká dojem, že extroverti sú v práci úspešnejší. Nie sú to však iba predsudky?

Introvert vo firme
Zdroj: Pixabay

Introverti sú pre firmu nesmierne dôležití
Napriek tomu, že už v roku 1962 americký psychologický inštitút zistil, že tí najkreatívnejší ľudia majú sklony k introverzii, až v súčasnosti sa tým personalisti začínajú seriózne zaoberať. Konečne pochopili, že pracovné prostredie potrebuje paletu rôznych ľudí. Introverzia a extroverzia totiž nie je otázkou schopností, ale skôr preferovaného spôsobu práce. Introverti radšej pracujú samostatne a s ostatnými konzultujú až výsledky svojej práce. Extroverti však potrebujú zdieľať svoje myšlienkové pochody s druhými a potrebujú mať partnerov na diskusiu. Napríklad typický brainstorming je aktivita, ktorá introvertom vôbec nevyhovuje a svoj potenciál v nej predvedú minimálne.

Rada pre rozumných šéfov
Neznamená to, že introverti majú problém s komunikáciou. Vôbec to nemusí byť pravda. Naopak, neustále rozprávanie extrovertov je pre introvertov často „mlátením prázdnej slamy“. Pre introvertov je demotivujúca nutnosť vybojovať si medzi extrovertmi priestor pri prezentácii svojich myšlienok. Nepovažujú to za potrebné a dôležité. Rozumný šéf preto na porade nechá najskôr uzavretejších zamestnancov, aby prezentovali svoje myšlienky. V prípade, že to umožní najprv extrovertom, väčšinou postrehy introvertov ani neuzrú svetlo sveta, lebo nedisponujú potrebou súťažiť v prinášaní nápadov.

Paradoxy medzi extrovertmi a introvertmi
Na prvý pohľad sa zdá, že extroverti majú v sebe viac pozitívnych emócií ako introverti. Introverti totiž svojimi pocitmi nedokážu vždy nadchnúť ostatných. Štúdie však opakovane preukázali, že extroverti v skutočnosti vyvolávajú v iných ľuďoch viac negatívnych emócií a s kolegami nadväzujú komplikovanejšie vzťahy. Mnohí dokonca považujú v pracovnej oblasti extrovertov za mierne arogantných. Vedeli ste, že hanblivosť nie je doménou introvertov? Existujú mnohí hanbliví extroverti, ktorí sa napríklad vyhýbajú nadväzovaniu kontaktov s cudzími ľuďmi. Na druhej strane existuje veľa introvertov, ktorí sú spoločenskí a nemajú problém s nadväzovaním rozhovorov s cudzími ľuďmi na spoločenských akciách. Ich problém je, že sa rýchlejšie presýtia hlasných rozhovorov v miestnosti a nezvládajú byť dlhší čas uprostred bujarej zábavy.

Introvert vo firme
Zdroj: Pixabay

Rozdielne oceňovanie
Psychológovia upozorňujú, že mnohé firmy lepšie odmeňujú zamestnancov, ktorí radi schôdzujú a rozprávajú počas mítingov a tých, ktorí mlčia, respektíve sa vyhýbajú poradám, prehliadajú. Je to diskriminačné, pretože introverti necítia potrebu každú chvíľu sa schádzať a prediskutovať každý nápad. Nepotrebujú neustálu spätnú väzbu. Extroverti sú motivovaní, pokiaľ ich niekto verejne pochváli, no pre introverta to môžu byť doslova muky. Moderné firmy však zohľadňujú tieto osobnostné rozdiely a majú vytvorené špeciálne motivačné programy, ktoré dokážu osloviť extrovertov aj introvertov. 

Zopár dobrých rád
Ak sa vnímate ako introvert, absolútne sa za to nehanbite. Hlavne sa nepretvarujte a nehrajte na extroverta. Nedostatok autenticity vám vysaje ešte viac energie. Namiesto toho sa zamerajte na to, kým ste. Ak sa vás niekto spýta, prečo ste boli ticho počas brainstormingu, odpovedzte, že počúvaním iných dostávate lepšie nápady. A keď nabudúce vypukne prudká výmena názorov, môžete zohrať dôležitú úlohu tak, že s chladnou hlavou zvládnete náročnú stresovú situáciu. Introverti si svoje prezentácie a stretnutia radšej vždy vopred pripravia a nespoliehajú sa na improvizáciu. Vyťažte z toho maximum – pripravte sa dôsledne a ukážte, že sa o problematiku zaujímate, vaše návrhy majú praktické využitie a prinášajú riešenia. Potrebu byť chvíľu osamote povýšte na prednosť. Doprajte si čas pre seba, aby ste si „dobili baterky“. Choďte na obed či prechádzku pokojne sami, doprajte si pár minút samoty pred dôležitým stretnutím. Minúty pokoja vám následne pomôžu naplno fungovať v práci.

#WANDASK