Kultrelax Knižná recenzia: Máte radi drsné hry? Zahrajte si ich so Sebastianom Fitzekom v jeho NOVINKE

Strach
ZDROJ: Shutterstock

Hru možno vyhrať iba vtedy, ak poznáte pravidlá. Lenže, čo ak sa počas hry zmenia? A nielen pravidlá, ale aj samotní hráči. Sebastian Fitzek sa za roky písania vypracoval na majstra psychotrileru a preto aj jeho nová kniha Šialená hra bude ako hra mačky s myšou.

Hra sa začína...

Všetko sa začína zvláštnym telefonátom. Akoby zo záhrobia, pretože keď policajt navštívi psychológa Jana Maya, aby mu oznámil, že jeho nádejná snúbenica zahynula pred pol hodinou, práve s ňou telefonoval. Zápletka, ktorá by sa zdala byť celkom sľubným začiatkom, ak by ju písal Stephen King. Vtedy  by sme mali vydláždenú cestu k peknému mrazivému príbehu s nádychom duchariny. Lenže v tomto momente mení Sebastian Fitzek kurz a vedie nás do rozbúrených morí ľudskej psychiky.

Čoho je schopný človek, ktorý nemá čo stratiť?

Je to jeden z odkazov knihy, ktorý sa dá čítať medzi riadkami. Jan May totiž verí sám sebe a svojim zmyslom a tak sa rozhodne po zmiznutej priateľke pátrať na vlastnú päsť. Mnohí mu uveria, že stále žije, mnohí ho označia za blázna. Stratí kariéru, prácu, zvyšky súdnosti a rozhodne sa hrať v miestnom rádiu šialenú hru. Vženie do štúdia rukojemníkov a začne Cash Call. Známu hru, pri ktorej sa musí prihlásiť poslucháč správnym heslom. Výhrou však nie sú peniaze, ale životy rukojemníkov. Správne heslo znamená oslobodenie, nesprávne smrť. A čo má byť cieľom tejto ruskej rulety? Dopracovať sa k stope po jeho láske Leoni.

Fitzek
Fitzek
Zdroj: Tatran

Hra sa mení spolu s hráčmi

Ako to však v psychotrileroch býva, autor nás vezme do hláv postáv. Rozmení ich na drobné, prevetrá vnútra a ukáže nahotu ľudských činov. Zrazu sme ochotní pochopiť aj zúfalé a absurdné konanie ľudí, ktorí sa ocitli v krajnej situácii. Alebo ostávame chladne triezvy, ako vyjednávači či policajné komando. O tom je výber uhla pohľadu. Všetko by bolo možno jednoznačnejšie, keby Fitzek počas hry nemenil pravidlá aj samotných hráčov. Je možné v takej hre niečo vyhrať? Aj víťazi tak na konci môžu ostať porazení.

Pochúťka aj pre náročných čitateľov

Kniha Šialená hra začína ako klasická americká tuctovka. Terorista, rukojemníci, dobrí, zlí a dopredu jasný scenár. Lenže toto je iný prípad knihy. Fitzek sa snaží „lacným“ začiatkom len zmiasť pozornosť čitateľa. A doslova ho pozíva na hru. Hru na detaily, pre ktoré sa bude v knihe vracať občas aj do minulých kapitol, aby si zosumarizoval fakty. Šialená hra nakoniec končí úplne inak ako začínala. Rozhodne nie tuctovo, rozhodne nie ako americký film a vonkoncom nie tak, ako by ste to očakávali. Ale to je predsa na knihách to najlepšie. Keď dokážu príbeh, dej aj postavy prekvapiť. A Fitzek je v tomto majster na slovo vzatý.

Ide o čítanie, ktoré poteší milovníkov psychotrileru, ale prídu si na svoje aj čitatelia, ktorí majú radi dobre prepracované zápletky. Na rozdiel od mnohých iných kníh podobného žánru sa tu neoperuje ani desiatkami mŕtvych. Hoci na konci knihy neostanú živými všetci, ktorých sme stretli na začiatku, ale ide určite viac o psychologickú chuťovku ako krvavé jatky.

#WANDASK