Myslíte, že vám chýbajú cukry? Možno niečo robíte zle...

Myslíte, že vám chýbajú cukry? Možno niečo robíte zle...
Chýba vám energia, ste nervózne, reagujete na všetko podráždene. Tak si poviete, že jedna čokoládka toto všetko vyrieši. Dáte si ju, chvíľu pookrejete, no nepotrvá dlho a opäť vám chýba energia, ste ešte nervóznejšie, máte podráždené reakcie. A tak to ide stále dookola. Ste si isté, že jednoduchý cukor je riešením? Možno iba zle chápete svoje telo...

Strašiak cukor
Sacharidy ako také nemusia byť pre organizmus vôbec zlé. Treba však rozlišovať, aký druh a aké množstvo sacharidov konzumujeme. Laicky vysvetlené, najúhlavnejším nepriateľom ľudského zdravia a aj postavy sú jednoduché sacharidy. Nazývajú sa tiež rýchle cukry a vyznačujú sa vysokým glykemickým indexom. Ten spôsobuje, že hormón inzulín sa postará o zníženie energie v krvi tým, že glukózu uloží do tukových zásob. Vy to potom vnímate ako nepekné faldy, ktorých sa ťažko zbavujete. Ak ste v tomto začarovanom kruhu dlhšie, zvýšený podiel tuku vám začne spôsobovať rôzne zdravotné ťažkosti. Avšak aj prítomnosť samotného cukru v organizme je vinníkom mnohých nepriaznivých procesov, od premnoženia plesní až po tie najhoršie civilizačné ochorenia.

Extrémne chudnutie či vyrážky: 9 vecí, ktoré sa vám dejú, ak máte celiakiu

Ako s cukrom zaobchádzať
Jednoznačne opatrne! Lebo ono to nie je iba o tom keksíku, ktorému nedokážete odolať. Cukor sa totiž nachádza v mnohých potravinách a vy ho tak úplne nevedomky konzumujete v zbytočne veľkom množstve. Pečivo, polotovary, ovocie, cestoviny, prílohy - to všetko sú ďalšie cukry, ktoré vášmu telu v konečnom dôsledku vôbec neprospievajú. Problém nie je ani tak v samotnom cukre, ale v jeho vysokom podiele v našom jedálničku. Preto s ním treba zaobchádzať veľmi šetrne. Vo všeobecnosti by jeho konzumácia nemala predstavovať viac ako 300 gramov denne. Ak fungujete fyzicky aktívne, môžete túto dávku zvýšiť až na 500 gramov, avšak vo forme „dobrých" sacharidov.

Chýba vám viac bielkovín? TIETO potraviny ich obsahujú najviac

Kedy voliť cukor
Predstavuje okamžitý zdroj energie, preto po jednoduchom sacharide siahajte iba v prípadoch, že si potrebujete energiu dodať rýchlo a na krátky čas. Čaká vás tréning a nestihli ste sa najesť? Vtedy môžete energiu doplniť formou energetickej tyčinky, ovocia či hroznového cukru. Alebo ste vydali veľa energie pri športe a potrebujete ju telu rýchle dodať. Prvou pomocou môže byť práve takáto sladká drobnosť. Ide však skôr o výnimočné príležitosti, nie každodenné pravidlo.

Žiadna diéta, ani fitko: 10x ako schudnúť a nesnažiť sa

S cukrom rozumne
Áno, všetky tie sladké dobroty vyzerajú obzvlášť lákavo. A presne to je ich účelom, nalákať vás a zlomiť vašu dobrú vôľu. Cukor nie je nič iné, ako obyčajná závislosť. Rovnako, ako sú drogy, alkohol, hry. Zvyknete si na jeho pravidelnú dávku a nebudete vedieť prestať. Jeho konzumácia nemusí mať až natoľko dramatické dôsledky, ako spôsobujú vyššie spomenuté závislosti, avšak vedzte, že obyčajný cukor vášmu telu vôbec neprospieva. Nie nadarmo ho bolo v dávnych časoch dostať iba v lekárňach. Konzumujte ho vždy rozumne a s rozvahou, vtedy sa nestane vaším nepriateľom. Ak dodržiavate pravidelnosť troch vyvážaných hlavných jedál a podľa potreby aj dvoch menších jedál dňa, žijete harmonickým spôsobom života so správnym rozložením práce, voľného času, regenerácie a spánku, ste vcelku spokojné a vnútorne v pohode, vaše telo si cukor pýtať nebude. Pokiaľ si ho, naopak, žiada, skôr ako po ňom siahnete, zamyslite sa, či by ste nemali vo svojom životnom štýle niečo zmeniť. Bolo by to určite jednoduchšie ako sa neskôr snažiť meniť svoju postavu a zdravie. Čo myslíte?

Autor: Lexy
Zdroj foto: Shutterstock


Spravte si TENTO test a zistite, aká vysoká je vaša inteligencia!
Otestuj sa
Focus Media

Video

Diskusia

Čítaj viac