Váhate, či posilňovať prvý povrch, alebo vnútro? Odborníčka v tom má jasno

Váhate, či posilňovať prvý povrch, alebo vnútro? Odborníčka v tom má jasno
Štíhla vyšportovaná postava s vyrysovanými svalmi je nepochybne oku lahodiaca. Nie je to však jednoznačná záruka zdravého pohybového aparátu. Fakt, v akom stave je vaše hlboké svalstvo, rozhoduje o tom, či je vaše telo odolné, stabilné i koordinované.

Správny začiatok, úspešný koniec
Je chvályhodné, že ste sa konečne odhodlali obuť sa do tenisiek a ísť športovať. Prvý krok máte teda za sebou. Viete ale, ako a čo presne robiť, aby ste svojmu telu skutočne pomohli žiť zdravšie a aktívnejšie? Lebo zabehnúť „na šupu" 5 km, keď ste celú zimu na gauči pestovali vianočný tuk, a potom vypustiť dušu, so zdravým životným štýlom veľa spoločného nemá. Vysvetlí nám o tom viac profesionálna inštruktorka core a body & mind cvičení, Monika Pálová: „Aj keď oplývate obrovským športovým nadšením a chcete rýchlo dohnať zameškané, veľmi intenzívny tréningový začiatok sa vám môže vypomstiť. O to viac, keď na to pôjdete neodborne s minimálnymi vedomosťami. Vedzte, že váš tréning by mal byť vždy rozmanitý, nikdy nie jednostranne zameraný. Mali by v ňom byť obsiahnuté rovnako kardio aktivity, ako aj komplexné posilňovanie, zvnútra aj vonka. Ľahké natiahnutie tiež vaše telo ozdraví a pomôže mu kvalitnejšie regenerovať. Choďte na to pomaly a nenakladajte si na začiatok na seba toho priveľa." Telo si musí na novú záťaž zvyknúť postupne, prílišné prepínanie síl by ho mohlo oslabiť. Keď na to pôjdete s rozumom, výsledky sa určite dostavia. Síce nie na počkanie, ako možno očakávate, ale budú o to trvácnejšie.

Chcete krajšiu postavu? Úplne stačí, ak prestanete robiť TÚTO jednu vec

Rozloženie síl
Ak plánujete venovať sa športu 3-krát v týždni, rozložte si aktivity tak, aby tréning zahŕňal aeróbne, anaeróbne i kompenzačné cvičenie. Nevadí, že chcete výlučne schudnúť a trošku spevniť brucho, vaše telo sa musí dostať do formy komplexne. Akákoľvek nerovnováha vyplývajúca z nesprávneho zaťaženia by ho mohla oslabiť. Ak chcete behať a nemáte žiadnu kondíciu, začnite rýchlou chôdzou a striedajte ju s ľahkým behom. Postupne intervaly behu predlžujte. To je rozumný začiatok bežeckých ambícii podľa Moniky. Iba beh však nestačí. Aby neuškodil, musíte sa spevniť, a to predovšetkým zvnútra.

Chcete zadok ako J.Lo? Vieme presne, čo musíte urobiť

Zoceľte si stred
„Aj keď to radi prehliadame, lebo to nie je viditeľné, absolútnym základom všetkých - cvičiacich i necvičiacich, profesionálnych, či rekreačných športovcov, mladých, či starých, žien, či mužov, obéznych, či štíhlych - by mal byť pevný stred tela. Jadro, core, hlboký stabilizačný systém, akokoľvek to odborníci nazývajú, cieľ je ten istý. Každému by malo záležať na tom, aby jeho chrbtica bola spevnená kvalitným svalstvom, spredu, zozadu, a tiež zo strán. Celkovo, ak je váš trup posilnený, pohyb bude koordinovanejší a i pohyb končatín budete zvládať lepšie. Pevné jadro je ako lepidlo, ktoré drží telo pohromade," vysvetľuje trénerka. V preklade to teda znamená, že posilňovanie hlbokého stabilizačného systému by v úvode vašich cvičiacich začiatkov určite nemalo chýbať. Najlepšie je začať ním, a rovnako pri ňom zotrvať, aby ste ho stále mali posilnený. Je to totiž činnosť na celý život. Zaberie vám pár minút, zachráni vás však pred nepeknými preťaženiami, zraneniami, bolesťami.

Žena mesiac plankovala: TAKTO sa zmenil jej život

Posilňovňa aj joga
Nemusíte sa vzdať obľúbenej posilňovne, boxu, ani aerobiku, iba sa naučte tento pohyb pravidelne kompenzovať a dopĺňať aj tým tzv. kvalitnejším posilňovaním. Buď v podobe každodenných krátkych cvikov, alebo komplexného cvičenia, zameraného na budovanie pevného vnútra. Veľmi vhodnou alternatívou sú lekcie pilatesu, rôznych druhov jogy, či špeciálne cvičenia obsahujúce posilňovanie brušných, chrbtových, ale i sedacích a ramenných svalov. Lekcie pilatesu a jogy sú ideálne z hľadiska vnímavého prístupu voči svojmu telu. Pohyby sú vnímavé a precítené, sval je posilňovaný i naťahovaný. Urobia dobre nielen vašej postave, ale tiež vás naučia vedomejšie cvičiť a vnímať signály tela.

Autor: Lexy
Zdroj foto: Shutterstock


Spravte si TENTO test a zistite, aká vysoká je vaša inteligencia!
Otestuj sa
Focus Media

Video

Diskusia

Čítaj viac