Hľadáte najlepšiu cestu, ako sa zoštíhliť alebo si udržať líniu? Urobte správne rozhodnutie a nájdite pomocníkov v prírode. Ovocie a zelenina sú ideálnymi potravinami pre zdravý režim, pričom mnohé druhy pomáhajú priamo pri zhadzovaní kíl. V našej

Abeceda chudnutia: Revolúcia vo svete diét – obyčajná fazuľa
ABECEDE CHUDNUTIA vám poradíme, po čom siahnuť.

F ako Fazuľa

Keď sa povie fazuľa, mnoho ľudí ohrnie nosom. Prečo? Lebo z nej môže nadúvať. Ak sa však nenecháte odradiť, prezradíme vám tipy, ako sa tohto nechceného fazuľového účinku zbaviť a ako vďaka tomu aj schudnúť. Účinne a bez hladovania.

Strukovina - super náhrada mäsa
Fazuľa je považovaná za lacné jedlo, no toto neoficiálne pomenovanie by nemalo znižovať jej hodnotu. Práve naopak. Za cenu, ktorá je veľmi priaznivá, sa človek môže kvalitne zasýtiť a dodať telu množstvo prospešných látok.

Čítajte aj: Ako si nájsť top ovocných kamarátov?

Abeceda chudnutia: Revolúcia vo svete diét – obyčajná fazuľa
Obrovským prínosom fazule je, že obsahuje množstvo bielkovín, ktoré - ako iste viete - sú stavebnou jednotkou svalových buniek. Navyše sú zdrojom energie, ktorá sa neukladá do podoby tukových vankúšikov, preto sú pri chudnutí také cenené. Keďže strukoviny sú rastlinného pôvodu, sú pre telo ešte vhodnejšie ako mäso a tak sa stávajú jednou z jeho výživných náhrad.

Okrem bielkovín môžeme byť fazuli vďační aj za obsah vlákniny. Výrazne pomáha v prevencii proti zápche a znižuje hladinu cholesterolu v krvi, takže prospieva línii aj zdraviu. Okrem toho sa vláknina podieľa na tom, že sa z tela dostávajú karcinogény. Okrem iného môžu vznikať aj v tráviacom trakte pri nedostatočne rýchlom spracovaní potravy a práve vláknina proti tomu bojuje.

V strukovinách možno nájsť aj tuky, ktoré sú zas a znova rastlinného pôvodu, takže sú považované za tie „dobré". Tieto nenasýtené mastné kyseliny, ktoré sa v nich skrývajú, sú dôležité pre vstrebávanie mnohých vitamínov a minerálov. Treba spomenúť, že aj samotná fazuľa je zdrojom horčíka, vápnika, medi, železa, zinku, draslíka, fosforu i mangánu. Jej sacharidy patria k tým komplexným, takže nerozkolísavajú hladinu cukru v krvi. 

Ako ju jesť?
Odborníci radia, že fazuľa, resp. strukoviny by sa v našom jedálničku mali objaviť aspoň tri razy do týždňa. Na jednotvárne diéty sa vykašlite, pretože ak by ste sa každý deň napchávali hlavne fazuľou, rýchlo by sa vám prejedla. Radšej o ňu po troche obohacujte polievky, šaláty aj hlavné jedlá, ak sa vyhnete nadmernému používaniu tukov a tučných mliečnych výrobkov, môžete si pripraviť množstvo diétnych fazuľových chuťoviek.

Tip: Je celozrnná pizza neškodnejšia?

Abeceda chudnutia: Revolúcia vo svete diét – obyčajná fazuľa
V konzervovanej podobe sú nutričné hodnoty dostatočné, aby vás uspokojili, no predsa len apelujeme skôr na sušené druhy tejto strukoviny. Sú bez konzervácie a pridaných látok, ktoré často na obale nedokážeme identifikovať. A ako predísť spomínanému nadúvaniu? Hneď vám poradíme.

Nebojte sa nadúvania
Myslite na to, že väčšina nadúvacieho efektu sa skrýva v šupke, takže fazuľové jedlo z času na čas prepasírujte. Aby ste sa však príliš často neoberali o živiny zo šupky, skúste nechať strukoviny najskôr namočené, potom vodu zlejte a uvarte ich v čistej vode. Babské rady hovoria, že varenie spolu s bazalkou, šalviou, feniklom či morskými riasami výrazne pomáha. Želáme vám dobrú fazuľovú chuť a do galérie pridávame inšpiratívne jedlá z tejto strukoviny.

Abeceda chudnutia: Revolúcia vo svete diét – obyčajná fazuľa
Červené fazule sú obľúbené pre svoju pevnosť a hladkú textúru. Sú dobrým zdrojom rozpustnej vlákniny a majú vysoký obsah bielkovín. Je však potrebné ich pred varením namočiť na niekoľko hodín. Namočené fazuľky by sa mali odložiť do chladničky. Viac v článku... Viete správne namáčať červenú fazuľu?