Receptov na šťavnaté ovocné či zeleninové koktaily je na internete čoraz viac. Zdravé nápoje nie sú len prázdnym trendom, ale majú výrazne veľa pozitív a sú vhodným doplnkom i motiváciou pri chudnutí.

Schudnete z odšťaveného ovocia a zeleniny?

Stačí mixér a nápady
Na trhu je v súčasnosti veľké množstvo vhodných mixérov a odšťavovačov za dostupné ceny. Niektoré z nich sú prispôsobené na husté ovocné koktaily, ktoré neextrahujú len šťavu, ale aj zdravú dužinu z ovocia a zeleniny - takzvané smootie makery.

Nemusíte kupovať nič veľké, pozerajte skôr na výkon a striktne dodržiavajte návody a bezpečnosť. Výkonný mixér sa rýchlo zahrieva a môže ísť nepretržite len v kratších intervaloch.

Na začiatok vám stačí aj menší s jedným vymeniteľným pollitrovým pohárom, nápoje je aj tak vhodné konzumovať čerstvé, nanajvýš jednodňové, ktoré si pripravíte večer na nasledujúci deň.

Pozitívakoktejlov
Najväčšími pozitívami tejto skvelej diétnej pochúťky sú:
1. Dostupnosť - sezónnych surovín vhodných na koktaily nájdete v každom ročnom období dostatok a vo všetkých obchodoch.

2. Cena - oproti predávaným koktejlom sa dajú vyrobiť za naozaj nízku sumu. Navyše ich príprava je časovo a manuálne nenáročná, zvládne ju každý a rýchlo.

3. Výdatnosť - asi najpodstatnejšie je, že je to energetická bomba, ktorá vás nakopne, prečistí vám trávenie, dodá živiny a vitamíny, detoxikuje vás, posilní vašu imunitu a ak ich celkom neodšťavíte, ale ponecháte aj dužinu plodov, posilní vás vlákninou.

4. Kombinovateľnosť - ďalším veľkým plusom je, že veľmi rýchlo a ľahko do seba dostanete aj suroviny, ktorým sa bežne vyhýbate a v inej podobe by ste sa k nim veľmi nemali. Keď ich pomixujete, skonzumujete ich navyše v násobne väčších množstvách.

Negatívakoktejlov
Nič nie je dokonalé, ani koktejly nie. Extrakt môže byť príliš silný a na vaše trávenie môže pôsobiť ako vyprázdňovadlo. Na tieto organické nápoje si skrátka musíte zvyknúť. Ideálne je spočiatku nepoužívať extrémne kyslé a silné šťavy a nemiešať všetko so všetkým.

Po čase iste vytvoríte vhodné kombinácie a ušijete si recepty na mieru. Spočiatku sa môžete inšpirovať ostatnými a vybrať si dva - tri obľúbené, ktoré si budete pravidelne pripravovať.

Schudnete z odšťaveného ovocia a zeleniny?
Ďalším rizikom je, že ak vám na prvýkrát nezachutia alebo to s nimi preženiete, môžete si k nim vybudovať averziu. Musia vám skrátka voňať a chutiť a začínať musíte postupne.

Chudnúci tip
Dostatočne sýte koktaily spoznáte aj podľa obsahu vlákniny. Naučte svoj žalúdok na tekutú vitamínovú bombu a nahraďte nimi večere, poprípade s doplnkami aj raňajky.

Ideálne sú na desiate a olovranty, ktoré počas redukovania hmotnosti nevynechávajte, keďže potrebujete pravidelné, menšie porcie jedál.

Najlepšie je poradiť sa o týchto možnostiach diéty aj s lekárom.

Kombinácie
Zamerajte sa na dostupné ovocie a príbuzné chuťové skupiny kombinujte spolu. Kyslé ovocie ako jablká, ananás, brusnice, čučoriedky, kiwi a citrusy sa budú skvele dopĺňať.

Viac šťavy dodá hustému koktailu, ktorý pozostáva zo všetkého, čo olúpané ovocie obsahovalo, pomaranč či citrón.

Chuťovým víťazom ovocných smoothies sú pre mnohých banány. V spracovanej forme chutia vždy oveľa viac. Odporúčame aj mango a hrušku.

Nebojte sa aj experimentovať - pridajte riasy, rakytník, zelený jačmeň, aloe vera, kapustovú šťavu či repu, nie však všetko naraz, ale len jedno chuťovo výraznejšie ovocie a nevýraznejšiu zeleninu alebo naopak. V kurze je napríklad kombinácia šťavy z červenej repy a jablka, takže skúšajte a chutnajte.