Ak ste sa rozhodli, že tento raz to už s vaším zamýšľaným chudnutím naozaj vyjde a že skutočne zmeníte svoj životný štýl, budete sa stravovať zdravšie, cítiť lepšie a vyzerať štíhlejšie, potom máte túto otázku už dávno zodpovedanú.

3 dôvody, prečo jesť celozrnné pečivo

Ako si cesnakom fakt hnusne ublížiť? 

Ak však ešte váhate a slinky vám tečú vždy, keď prejdete v potravinách okolo chrumkavých francúzskych bagiet, teplého mäkučkého sladového chleba či nadýchaných maslových rožkov, potom máme pre vás hneď 3 dobré dôvody, prečo tieto kalorické pochúťky nechať ladom a obrátiť svoju pozornosť na slnečnicový bochník.

Dôvod č. 1: Celozrnné pečivo vás viac zasýti... A na dlhší čas
Celozrnné pečivo je obvykle energeticky výdatnejšie ako biele. Mohlo by sa tak na prvý pohľad zdať, že je pre obdobie chudnutia nevhodnou voľbou. Paradoxne však platí pravý opak.

Tým, že je výdatnejšie, ho obvykle zjete menšie množstvo. A aj to sa pochopiteľne počíta. Okrem toho má nižší glykemický index, takže nespôsobí také kolísanie hladiny cukru v krvi, energiu uvoľňuje postupne a teda vás zasýti na podstatne dlhší čas.

Navyše, tým že často obsahuje pridané zrniečka, je tiež bohatým zdrojom zdraviu prospešných látok ako sú rôzne minerály, či nenasýtené mastné kyseliny.

Dôvod č. 2: Celozrnné pečivo udrží vaše črevá v pohybe...
Vďaka tomu, že je celozrnné pečivo bohaté najmä na nerozpustnú vlákninu, udrží vaše črevá zdravé a čisté. Oproti bielemu pečivu obsahuje až trojnásobné množstvo vlákniny. Odporúčaná denná dávka vlákniny je u dospelého človeka asi 30 g. Toto množstvo je obsiahnuté cca v 300 g kvalitných celozrnných výrobkov, ale až v 1 kilograme bieleho pečiva. (Pečivo nie je samozrejme jediným zdrojom vlákniny, ide len o ilustračný prepočet.)

Dôvod č. 3: Celozrnné pečivo je chutnejšie
Áno, v tomto prípade ide o rýdzo subjektívne hodnotenie. Pre niekoho je vôňa teplého svetlého bochníka synonymom spomienky na krásne detstvo.

Ale úprimne... Svetlé pečivo je chutné, keď je absolútne čerstvé. Po krátkom čase na svojej atraktivite prudko stráca. U celozrnných výrobkoch to nie je tak striktné. Navyše má oveľa viac variácií chutí práve s ohľadom na svoje zloženie.

Woman with two stalks of wheat on abdomen, mid section
Woman with two stalks of wheat on abdomen, mid section
Zdroj: 100761.0
Všetko má svoje ale...
Hoci by sa mohlo zdať, že celozrnné pečivo je vždy lepšie, nie je to celkom pravda.

Existujú osoby, ktoré by sa týmto typom výrobkov mali vyhýbať. Ide o jedincov so špecifickými ochoreniami tráviaceho ústrojenstva ako je napríklad Crohnova choroba a pod. (Pozn. chronické zápalové ochorenie čriev - viac informácií nájdete aj v týchto článkoch).

Pokiaľ máte akékoľvek tráviace problémy, mali by ste sa o celozrnnom pečive aj o celkovej skladbe svojho jedálnička poradiť so svojím lekárom.

Ako spoznať, že nekupujete pekárensky fejk?
Tak ako platí, že nie je všetko zlato, čo sa blyští, tak platí, že nie je všetko zdravé, čo je tmavé. Tmavé pečivo, ktoré nájdete na pultoch potravín je často len umelo prifarbené kávou alebo karamelom. Ak teda nechcete len placebo efekt ale skutočne zdravý výrobok, potom musíte vyberať naozaj obozretne. Tu sú dva základné tipy ako pri nákupe nepohorieť:

    Uprednostňujte výrobky, ktoré sú balené. Výrobca by mal na obale uvádzať zloženie a teda dokážete ľahko rozlíšiť, či ide o celozrnný či viaczrnný výrobok (Pozn. celozrnné pečivo by malo obsahovať minimálne 80% celozrnných múk z celkovej hmotnosti výrobku, viaczrnné zase aspoň 5% inej než pšeničnej alebo žitnej múky)   Pri nákupe voľného pečiva jednoducho siahnite po tom, ktoré obsahuje viditeľné zrniečka - napríklad sezam, slnečnica, ľan a pod.

Čo by vás mohlo ešte zaujímať?

3 dôvody, prečo jesť celozrnné pečivo
Hľadáte tú správnu zeleninu a ovocie, ktorá vám prečistí organizmus? Trápia vás kožné alergie, žalúdočné bolesti? Nepoznáte tie správne suroviny a v ktorom jedle je najviac potrebných vitamínov pre vás? Uľahčíme vám cestu k zdraviu a ku kráse. Stačí sledovať našu abecedu výživy. Viac v článku... Jediná strukovina, z ktorej sa nenafúknete