Štatisticky býva krčná chrbtica u veľkej miery populácie obvyklou príčinou diskomfortu a bolesti. Pod túto skutočnosť sa podpisuje celý rad problémov, od nesprávneho držania tela, cez zlé pohybové návyky až po stres. Nemusíte ihneď bežať k lekárovi, pomôcť si viete i sami.

Opakujte 20-krát v 3 sériách. Dávajte pozor, aby ste sa pri cviku neprehýbali.
Zdroj: Shutterstock

Krk dopláca na veľkú záťaž – fyzickú aj psychickú

Krčná chrbtica má pomerne náročnú úlohu. Je zodpovedná za nosenie hlavy, ktorá mimochodom vôbec nie je ľahká – u dospelého človeka váži 4,5 až 5 kg. Býva taktiež hromozvodom zlého držania tela. Ak sa, napríklad, prehýbate v drieku, doplatiť na to môže práve krk.

Ďalším veľmi dôležitým faktorom, ktorý ovplyvňuje stav krčnej chrbtice je stres, najmä ten dlhodobý. Psychický stres má za následok zlé držanie tela, ktoré si človek ani neuvedomuje. Ako keby sa hrbením, zdvíhaním ramien a zmenou polohy hlavy snažil chrániť, chcel schovať do seba a po čase začne túto negatívnu zmenu cítiť, ako bolesť. Na druhej strane emocionálny stres sa zvykne prejavovať ako fyzický tlak v mäkkých tkanivách vo viacerých partiách tela, jednou z nich je i krk.

Samozrejme, ak chceme odstrániť stuhnutosť, či bolesť spôsobenú napätím, musíme najprv stresové situácie vylúčiť zo svojho života. Následne môžeme krk efektívne pouvoľňovať jednoduchými cvikmi. „Veľmi dôležité je tieto pohyby vykonávať pomaly, precítene a obzvlášť vnímavo voči svojmu telu.

V opačnom prípade, teda ak ich prevádzame rýchlo a švihom, môžeme svoj stav ešte zhoršiť. Človek vo veľa záležitostiach nepotrebuje lekára a vie si pomôcť sám, len musí byť prítomný vo svojom strede,“ vysvetľuje inštruktorka Power a Vinyasa Flow jogy, Monika Pálová.