Balančné pozície bývajú pre niektorých praktizujúcich veľkou výzvou. Pre iných sú doslova potešením. Rozličnými postojmi sa môže odrážať aktuálny stav mysle, prípadne rôzne fyzické obmedzenia. Tak alebo inak, rozhodne by sme sa im vyhýbať nemali.

Návod, ako jogovať: Uvoľňujúca a posilňujúca pozícia BOHYŇA (+ VIDEO)
Zdroj: Pexels

Yin a yang ásana - upokojuje a zároveň energizuje

Nie je veľa pozícií, ktoré majú kontroverzný účinok. Yang v balančnom motýľovi predstavuje energiu, ktorá sa rozprúdi vďaka výdatnému zapojeniu svalov jadra tela, ako aj hlbokého brušného svalstva. Yin na druhej strane vystupuje v podobe rovnováhy a pokoja, ktoré si praktizujúci cvičia pri snahe udržať sa v pozícii.

„Na fyzickej úrovni je ásana špecifická tým, že posilňuje hlboké svalstvo stredu tela, čo napomáha schopnosti väčšieho rozsahu otvorenia bedier. Najvýdatnejšie zapojené sú triesla, svaly panvového dna, veľký sedací sval, ohýbače bedier a spomínané brucho i jadro. Zosilnie tiež horná časť tela,“ vysvetľuje Monika Pálová, inštruktorka Power a Vinyasa Flow jogy.

Cieľom je tiež zlepšiť rovnováhu a schopnosť koncentrácie. Pozícia si poradí aj so stresom a s nedostatkom energie. Brušné aj pohlavné orgány sú premasírované, čo vedie k ich lepšej funkcii. Ásana pomáha aj pri problémoch s inkontinenciou. Stimulovaná je hlavne koreňová a sakrálna čakra, aktivácia sa ale deje aj v oblasti solárnej.