Patrí k joge, ako úsmev k šťastiu a pritom pre mnohých predstavuje doslova utrpenie. Lotosový sed sa radí medzi základné a zároveň kráľovské ásany, tzv. najvyšší stupeň, ktorý je v praxi jogy veľmi významný.

Yin joga je vynikajúca na psychickú aj fyzickú regeneráciu tela. Pomôcť vám v tom majú rôzne pozície v sede či na chrbte, v ktorých zotrváte dlhší čas. Pre začiatočníkov však môžu byť náročné.
Zdroj: Shutterstock

Otvorte si čakry, aktivujte nervové centrá

Je najznámejšou meditačnou pozíciou, ktorá aj keď sa môže spočiatku javiť, ako pohodlná, po pár minútach vie byť bolestivá. „Na to, aby sa vám v lotosovom sede príjemne sedelo, existuje niekoľko prípravných pozícii. Sú zamerané najmä na otváranie bedier a uvoľňovanie členkov, pretože práve tieto stuhnuté partie bývajú príčinou nepohodlia,“ vysvetľuje inštruktorka Power a Vinyasa Flow jogy, Monika Pálová.

Začiatočník by sa určite nemal pokúšať ísť do plného variantu, ale uložiť si nohy pohodlne. Vtedy môže ásana priniesť praktizujúcemu príslušné benefity. K tým najvýznamnejším patria upokojenie mysle, odstránenie napätia, rozprúdenie energie a odbúranie všetkých neduhov. Na fyzickej úrovni prichádza k účinnému vystrečovaniu okolia členkov a kolien, k napriameniu chrbtice a otvoreniu bokov.

Dochádza tiež k stimulovaniu panvy, chrbtice, brušnej oblasti, močového mechúra. Pokiaľ trpíte bolestivou menštruáciou, či zápalom sedacieho nervu, pozícia vám môže poskytnúť žiadúcu úľavu. Veľmi vhodná je i pre tehotné ženy a dokonca uľahčuje priebeh samotného pôrodu.

„Pozícia lotosového sedu, vďaka napriameniu chrbta, dáva priestor pľúcam a teda podporuje prehĺbené dýchanie. Preto sa zväčša používa v úvode jogovej lekcie,“ dodáva inštruktorka. Sed v lotosovom kvete otvára čakry, ktoré sú umiestnené pozdĺž chrbtice a aktivuje tak zodpovedajúce nervové centrá. Rozvinúť sa tak majú možnosť vlastnosti každej čakry, čo môže pôsobiť na mnohých úrovniach vedomia.