Jogové ásany oplývajú schopnosťou prakticky nevyčerpateľnej variability. Pozície sa tak stávajú vhodnými nielen pre akýkoľvek stupeň pokročilosti, ale tiež širokou škálou na vytváranie lekcií.

Kristína Sládečková
Zdroj: archív K.S.

Sila vo vnútri, rovnováha navonok

Pozícia polovičnej alebo jednonohej loďky je vlastne jednoduchším variantom úplnej verzie. Veľmi efektívne nás na ňu dokáže pripraviť osvojením základných princípov, posilnením svalstva a celkovým oboznámením s ásanou.

„Najzákladnejším znakom pozície je budovanie pevného stredu tela. Vďaka polohy tela sa účinne aktivuje kvalitné svalstvo vo vnútri, ktorého úlohou je chrániť náš kostrový aparát. Posilňované sú i svaly panvového dna. Výrazne pevnejšie budú nohy i ramená. Ásana je asymetrická, čo znamená, že na udržanie rovnováhy je potrebná spolupráca komplexného svalstva tela,“ opisuje fyzické pôsobenie pozície Monika Pálová, inštruktorka Power a Vinyasa Flow jogy.

Ásana vedie k trénovaniu koncentrácie a schopnosti dokonale sa vedieť sústrediť. Zlepšuje rovnováhu, otvára boky, zapája ohýbače bedier. Stimuluje vnútorné orgány, vrátane obličiek a čriev. Podporuje trávenie i činnosť pohlavných orgánov. Je teda aj veľmi ozdravná. Na mentálnej úrovni učí zostať koncentrovaní, aj keď prichádzajú rôzne výkyvy z rovnováhy. Udržať si svoju stabilitu a odolnosť predovšetkým vo vnútri.