Rotovania nie je v joge nikdy dosť a prevádzať vytočenie trupu sa dá takmer z každej pozície. Naša chrbtica ho totiž potrebuje. Príjemná pozícia dieťaťa s natočením do strany je geniálnou kombináciou uvoľnenia, natiahnutia, upokojenia.

Savasana predstavuje tradičnú odpočinkovú pozíciu v joge.
Zdroj: Shutterstock

Viac energie, pocit ľahkosti, dokonalé uzemnenie

Pozícia dieťaťa alebo mačky s vytočením je veľmi pokojná ásana, ktorá poskytne efektívne natiahnutie nielen zadnej časti tela. Prináša pocit dokonalého pokoja v kombinácii s prehĺbeným dychom. „V ásane sa vám natiahne chrbát po celej dĺžke a ploche, vďaka vytočeniu precítite zadnú stranu ramena a svaly okolo lopatky. Vystrečuje sa tiež sedacie svalstvo, predkolenia, priehlavky, naťahovače prstov,“ vymenováva hlavné fyzické benefity pozície Monika Pálová, inštruktorka Power a Vinyasa Flow jogy.

Ide o veľmi jednoduchú polohu tela, vhodná je teda pre ľudí všetkých kondičných, vekových, váhových kategórií. Na organizmus pôsobí detoxikačne, stimuluje orgány v brušnej dutine, podporuje procesy trávenia. V oblasti panvy dochádza k lepšej cirkulácii krvi, pozícia je veľmi prospešná pre ženské orgány, pomáha pri nepravidelnej menštruácii. Aktivovaná je manikura čakra prislúchajúca k solar plexus. Vďaka vytočeniu trupu, najmä v oblasti hrudníka, je vytvorený priestor pre kvalitnejší, prehĺbenejší dych. Ásana vám poskytne pokoj, ustálenie a väčšiu radosť zo života.

Tento cvik vám pomôže uvoľniť napätie krku.
Zdroj: Shutterstock

Parivrtta Balásana/Parivrtta Marjariásana

Pozícia sa odohráva v nízkom kľaku. Pokiaľ sa v nej necítite s kolenami pri sebe úplne komfortne, prevádzajte ju s kolenami ďalej od seba.

Prevedenie: Posaďte sa na päty a natiahnite ruky dopredu. Celý trup potiahnite vpred a smerom k podložke. Pravú ruku podložte pod ľavú a potiahnite ju s dlaňou vytočenou nahor čo najviac do strany. Hlavu otočte za ňou a pohodlne položte na zem. Pokiaľ v pozícii cítite komfort a zvládate ísť ďalej, posuňte ľavú dlaň bližšie k sebe, vytlačte sa pomocou nej málinko vyššie a vzápätí pravú ruku potiahnite ešte ďalej do strany.

Zadok môže zostať na pätách alebo si ho môžete vytiahnuť nahor približne nad úroveň kolien. Ak vám náhodou v pozícii nie je zrovna príjemne, upravte si ju podľa potreby. Pozícia slúži na uvoľnenie a vytvorenie vnútorného pokoja, prvoradé je teda vaše pohodlie v nej. Želaný efekt dosiahnete iba, ak v nej dokážete zotrvať niekoľko prehĺbených dychov, ideálne aspoň desať. Zopakujte aj na druhú stranu.