Je obdivuhodné, aká nekonečná dokáže jogová prax byť. Obsahuje niekoľko variácií pozícii, v ktorých sa ich náročnosti kúsok po kúsku zvyšuje. Stačí malá zmena a nastáva veľký posun v intenzite.

Nesústreďte sa len na jednu svalovú partiu.
Zdroj: Shutterstock

Vybudujte silu, získajte lepšiu rovnováhu, precíťte hlboký strečing

Ásana jašterice s rotáciou a uchytenou nohou patrí medzi pokročilé a pomerne náročné. Je preto vhodné praktizovať najprv jednoduchšie verzie pozície a pomaly sa posúvať v stabilite i flexibilite ďalej. Na tento druh ásany totiž musí byť vaše telo patrične pripravené. Zapája sa v ňom simultánne horná i spodná časť tela, zatiaľ čo sa telo ešte aj nachádza vo vytočení. Skĺbiť všetky nevyhnutné nastavenia kostrového a zapojenia svalového aparátu nie je preto vôbec jednoduché.

„V pozície jašterice s rotáciou a uchytenou nohou dochádza k výraznému strečingu viacerých partií tela – na prednej strane stehna, ohýbači bedra, v okolí kolena, v oblasti ramena, ako i prsného svalu aj brušných svalov. Na druhej polovici tela sa naťahuje vnútorná strana stehna aj sedacie svalstvo. To všetko sa deje za aktivácii svalov jadra a udržania napriamenej chrbtice, čo má za následok ich účinne posilnenie. Nesmieme zabúdať, že k strečingu a zároveň posilneniu dochádza aj v oblasti krku. Tu sa tiež pracuje na zvyšovaní flexibility,“ vymenováva niektoré z početných benefitov pozície inštruktorka Power a Vinyasa Flow jogy, Monika Pálová.

Ásana je svojimi účinkami skutočne báječná. Vďaka rotácii sa celé telo krásne očisťuje. Zatiaľ čo je naštartovaný detoxikačný proces, v tele dochádza k prúdeniu pozitívnej energie a ozdravnému procesu v celom organizme. Zlepšia sa funkcie viacerých orgánov, ale i schopnosť koncentrácie a udržania rovnováhy. Pozícia vás zároveň účinne pripravuje na náročnejšie ásany. To všetko prebieha aj na psychickej úrovni.