Jogová prax v sebe skrýva niekoľko pozícií, ktoré z vizuálnej stránky zanechávajú dojem jednoduchosti. Pri snahe o prevedenie však prichádzate na to, že sú vlastne pokročilé. Dnes vám predstavujeme jednu z nich.

Iný impulz pre core, nová výzva pre myseľ

Nenechajte sa zmiasť zradnosťou ásany ľahu naboku s nohou hore. Pôsobí jednoducho až oddychovo, ale iba pokiaľ ju nevyskúšate. Je jednou z tých pozícií, pri ktorých nadobudnete dojem, že sú pre začiatočníkov a pritom sú určené pre skúsených jogínov. Jej rafinovanosť spočíva v tom, že sa odohráva v zdanlivo pohodlnom ľahu naboku. Fakt, že tento ľah potrebujete udržať stabilným aj pri natiahnutí nohy nahor si však vyžaduje výdatné zapojenie svalov jadra tela, plnú koncentráciu, ako i spoluprácu celého tela. Väčšinu rovnovážnych pozícií totiž prevádzame v stoji, prípadne v sede, či na rukách, preto táto ásana ponúka úplne iné precítenie. Ľah naboku s nohou hore alebo spiaci Vishnu, ako sa zvykne pozícia nazývať, dáva balančným ásanam celkom iný rozmer.

„Po fyzickej stránke je v ásane najmarkantnejšia práca stredu tela. Svaly potrebujú zabrať vo veľkej miere, aby poloha tela zostala nemenná. Brušné svaly sú teda posilňované. Aj polovica tela položená na zemi je v aktivite. Strečing sa odohráva na zadnej strane zdvihnutej nohy, kde výrazne naťahujeme hamstring a lýtko. Natiahnutie budeme cítiť tiež na vnútornej strane stehna. V závislosti od umiestnenia položenej ruky môžeme účinne naťahovať aj bočnú stranu trupu,“ vysvetľuje telesné pozadie pozície Monika Pálová, inštruktorka Power a Vinyasa Flow jogy. Aby pozícia bola skutočne statická a silná, potrebujete dokonalé sústredenie mysle, posilňovaná je preto aj vaša koncentrácia.