Ak si potrebujete vystrečovať nohy, ale v sede alebo v stoji vás pritom bolí chrbát, pozície na zemi sú pre vás výbornou alternatívou. Odľahčia chrbticu a poskytnú účinné natiahnutie svalstvu nôh.

joga
Zdroj: Shutterstock

Ponorte sa do svojho vedomia, uvoľnite hamstringy

„Zadná strana stehien býva často veľmi tuhou partiou tela, tak u aktívnych športovcov, ako i tých, čo majú radi pohodlie. Chrbát, najmä v spodnej časti, je zas obvykle miestom častej bolesti. Pozícia polovičných klieští v ľahu dokáže vyriešiť oba problémy – natiahne zadnú stranu stehien, uľaví krížom,“ predstavuje pozíciu Monika Pálová, inštruktorka Power a Vinyasa Flow jogy.

Častým participantom na jogových lekciách býva ego. Ak ho máme pod kontrolou, nemusí byť celkom na škodu. Pokiaľ mu však dáme voľný priebeh a práve ono nás v pozíciách vedie, môžeme si ublížiť. Podľa jogovej filozofie je ego spolu s mysľou a inteligenciou súčasťou uvedomenia sa. Pri ásane polovičných klieští v ľahu je zväčša naše ego upriamené na zdvihnutú a naťahovanú nohu.

Snaží sa ju dostať čo najbližšie ku hrudníku a hlavu vytiahnuť čo najvyššie k nej. Inteligencia sa ale radšej upriamuje na pocit v dolnej nohe a povýši ho na smerodajný v určovaní rozsahu pozície. Ak teda zdvihnutú nohu priťahujeme k sebe nad rámec vlastných schopností, spoznáme to podľa toho, že uvoľnená noha sa začne nekontrolovane vyťahovať nahor. Na to, aby sme dosiahli efektívne a bezpečné natiahnutie zdvihnutej nohy, nemusíme cítiť veľké pnutie na zadnej strane. Postačí ľahký ťah.

Vtedy prichádza taktiež k uvoľneniu chrbta bez prílišného tlaku na stavce a k úľave od prípadných bolestí. „Okrem zadnej strany stehna dochádza v pozícii tiež k strečovaniu lýtka i vnútornej strany stehna. Určité odľahčenie pocítia aj kolená a bedrá trpiace artritídou. Položenie tela v ásane smeruje k ozdravnému vyrovnaniu panvy, pretože práve jej vyšikmenie spôsobuje časté telesné potiaže,“ dopĺňa inštruktorka.

Ak dovolíte sami sebe pozíciu dôkladne precítiť, predýchať a jednoducho plynúť, efekt bude podstatne výraznejší, ako keby ste sa stoj čo stoj tlačili do svojmu telu neprimeraných rozsahov. Ásana nás teda aj učí rešpektovať okolité skutočnosti.