Najmä v rýchlych a uponáhľaných dňoch, akých nie je málo, potrebujeme nájsť harmóniu a upokojenie. V jogovej praxi za týmto účelom poznáme niekoľko účinných ásan. Jednou z nich je i pozícia zajaca.

V ľahu na chrbte sa párkrát nadýchnite a vydýchnite. Potom s výdychom zdvihnite zo zeme trup i vystreté nohy. Snažte sa telom vytvoriť písmeno vé. Chrbát vystrite, paže pomaly dostaňte na úroveň kolien. Pohyb zastavte a vydržte 10 sekúnd.
Zdroj: Shutterstock

Upokojte sa, vráťte sa do svojho stredu a naberte novú energiu

Pripomína pozíciu dieťaťa, nie je však identická vzhľadom ani účinkami. Okrem výrazného upokojujúceho efektu má ásana zajaca množstvo iných pozitívnych benefitov na fyzickú i psychickú stránku jedinca.

„Pozícia krásne uvoľňuje celú dĺžku chrbtice, zvyšuje jej pohyblivosť i elasticitu. Odstraňuje nahromadené napätie z driekovej i krčnej časti a práve pôsobenie na krk je tu vďaka ohnutiu veľmi precízne. Krk sa natiahne a posilní zároveň. Strečuje sa aj zadná strana ramien i oblasť medzi a v okolí lopatiek,“ opisuje fyzické pôsobenie ásany Monika Pálová, inštruktorka Power a Vinyasa Flow Jogy.

Zajac pôsobí blahodarne aj na imunitný systém a následkom jemného tlaku na vnútorné orgány podporuje aj tráviaci trakt. Polohou dole hlavou sa do nej dostáva nová krv, čo vedie k odbúraniu stresových faktorov, ako i psychickej a fyzickej úľave. Po zdravotnej stránke aktivuje činnosť štítnej žľazy a upravuje funkciu hormonálneho systému. Dostáva nás do nášho stredu, čím sa stávame vnímavejšími voči vnútorným podnetom a lepšie pracujeme s vlastným dychom.

Pozícia je tiež omladzujúca, pretože vyhladzuje pokožku a redukuje tvorbu vrások. Uvedomme si, že už len samotné upokojenie prináša spustenie liečivých procesov. „Stačí sa do pozície dôkladne ponoriť, dokonale ju vnímať a všetky menované pozitívne účinky prídu samé,“ dodáva Monika.