Kto je zodpovedný za svet v ktorom žijeme? Nuž, zdá sa, že jedine náš mozog. Čo znie ako nejaký citát z motivačnej literatúry, naberá po vysvetlení psychológom, pedagógom a doktorom kognitívnych vied Albertom Moukheiberom vcelku racionálne kontúry.

Ako vnímame svet?

Ak sa chcem o svete niečo vedieť, najprv si  musíme ujasniť, čo nám sprostredkováva obraz o okolitom svete. Sú to zmysly, ktorých vstupy v konečnom dôsledku spracováva náš mozog. toto poznanie nám je síce jasné, ale málokto si ho v podstate uvedomuje. Aj preto sa kniha Ako sa mozog s nami zahráva, začína práve kapitolou Ako vnímame svet.

V nej začneme chápať, že vstupujeme do sveta, ktorý nie je tak celkom reálny, ale je len výsledok činnosti asi 7 miliárd jednotlivých mozgov na planéte. No a na to, aby sme o sebe a svojich zmysloch nemali príliš vysokú mienku, nás autor hneď konfrontuje s pár optickými klamami, ktoré hravou formou ukážu, že naše predstavy o realite môžu byť na míle vzdialené skutočnosti.

Ako sa mozog s nami zahráva
Zdroj: Ikar

Desať kapitol (seba) poznania

Úvodná kapitola nám ukáže, že dokonalosť neexistuje a ďalšie nám ukážu, ako mozog funguje, ako pracuje a prečo dokážeme uveriť aj hoaxom, či klamstvám. Autor podrobne analyzuje činnosť jednotlivých hemisfér a podáva na tácke jednoduchými vysvetleniami, ako sa naše poznatky koncipujú a prečo je mozog doslova závislý na príbehoch. Ako si ich stavia a ako nás klamú naše vlastné spomienky.

Autor napríklad podáva aj vedecké dôkazy a jasné ukážky zo života, ako si náš mozog rád domyslí situácie, ktoré následne pre nás samých predstaví ako realitu. Hoci sa nestali. Aj toto nám mozog robí. A  prakticky na dennej denne.

Ilúzia poznania

Zaujímavá kapitola, ktorá rozoberá výskumy a  tvrdenia, ktoré sa javia ako pravdivé, ale pritom nie sú.  Podáva aj úsmevný príklad, v ktorom chcel Donald Trump na vrchole sebaistoty vyhlásiť, že šport škodí. Len preto, že jeho spolužiaci športovci mali následne zdravotné problémy. Dokonca tvrdil, že ak chce ostať zdravý, nesmie športovať. Aj to je jeden z príkladov zlej fabulácie, ktorou nás však sám mozog opije. A následne jej sami uveríme. Autor sa venuje v knihe aj tomu, prečo je mylná súčasná predstava, že všetci sa môžu rýchlo naučiť všetko. A prečo má tento náš klam ďalekosiahle presahy do rodinného, spoločenského, politického aj ekonomického života.

Na snímke Pavol Čisárik (Slovensko) počas 13. ročníka medzinárodného šachového turnaja Prešov OPEN 2020 v Prešove 30. júla 2020.  FOTO TASR - František Iván
Zdroj: František Iván

Príručka, ktorá vám ukáže ako myslíme

Ako sa mozog s nami zahráva je praktická kniha základov kritického myslenia a jeho fungovania. Autor v knihe podrobne rozoberá systém hoaxov, prečo veríme konšpiráciám, ako sa nám formuje obraz o svete aj to, ako sa v priebehu vývoja ľudských dejín menilo pôsobenie stresu na mozog. Ide o skvelú publikáciu plnú zaujímavých faktov, zistení a pritom nebudí dojem zložitej doktorandskej práce. Kniha vás v konečnom dôsledku naučí pozerať sa inak na seba aj svet okolo nás. Preto to rozhodne nie je stratený čas prelúskať približne 200 strán.