Kultrelax TOTO je 5 jednoduchých tipov, ako sa upokojiť, keď sa u vás začne prejavovať úzkosť!

Čoraz viac ľudí trpí úzkosťami.
ZDROJ: Shutterstock

Búšenie srdca, studený pot, roztrasené ruky, chvenie, ťažké dýchanie, „motýle“ v bruchu a doslova strach o život. Spoznávate spomínané pocity? Sú to typické prejavy úzkosti, ktoré nám dokážu poriadne skomplikovať život. V dnešnej dobe ide o jeden z najrozšírenejších psychických problémov, ktorý sa prejavuje opakovanými záchvatmi úzkosti, ktoré vznikajú náhle, bez zjavnej príčiny.

Úzkosť
Zdroj: Shutterstock

1. TIP:Prvým krokom je správne dýchanie
Pokiaľ cítite, že na vás prichádzajú úzkostné pocity, sústreďte sa na pravidelné hlboké dýchanie. Počas návalu úzkosti totiž automaticky skracujeme dych, čo vedie k zvýšenej koncentrácii kyslíka v krvi. Naberte vzduch do plných pľúc, aspoň na 3 sekundy zadržte dych a následne pomaličky vydychujte. Alebo sa posaďte a sústreďte na vlastný dych. Po každom výdychu zadržte dych zhruba na desať sekúnd.

Potom sa opäť nadýchnite. V cvičení pokračujte, kým sa úzkosť nezmierni. V krízovej situácii, ak dôjde k príliš rýchlemu a plytkému dýchaniu, vtedy je potrebné zbaviť krv prebytočného kyslíka tým, že jej dodáte oxid uhličitý. Priložte si k ústam sáčok a dýchajte do neho.

2. TIP: Rozhýbte si telo
Úzkosť prináša napätie do celého tela. Spočiatku je možno nepostrehnuteľné, ale pravdou je, že počas úzkosti nedokáže byť telo uvoľnené, a preto sa stiahne a je akoby v kŕči. Pripojte k hlbokému dýchaniu nenáročné cviky a jemné pohyby jednotlivých častí tela.

Zdvihnite plecia a uvoľnite ich, natiahnite chrbát, potočte hlavou, krúžte rukami, ponapínajte členky a chodidlá. Jednoducho vneste do tela pohyb, ktorý naruší jeho stuhnutosť. Zároveň vám to prinesie kúsok energie, ktorá úzkosť odbúra. 

Úzkosť neprospieva psychickej pohode...
Zdroj: Shutterstock

3. TIP: Zamerajte sa na „tu a teraz“
Ak chcete pocity úzkosti eliminovať, musíte sa zamerať na prítomné prežívanie „tu a teraz“. Úzkosť sa totiž spája s našimi obavami z budúcnosti. Zamerajte sa na sledovanie pocitov v organizme, ktoré prebiehajú v súčasnosti a netrápte sa analyzovaním ťažkostí v budúcnosti. Naučte sa potláčať myšlienky pesimistického charakteru, ktoré smerujú k obavám, čo všetko sa môže stať v budúcnosti.

Príjemné budúce udalosti nás potešia, na tie zlé sa nemáme čo pripravovať dopredu, lebo nič sa tým nezmení, len sa uvedieme do nepríjemnej obavy. Nepríjemnosti môžeme začať riešiť až keď sa udejú a svojím pozitívnym prístupom ich dokážeme vytlačiť zo života.

4. TIP:Čarovný „gombík“ na zápästí
Keď otočíte dlaň smerom nahor nájdete na svojom zápästí miesto, ktoré je v podstate jamkou vedľa šľachy. Dostanete sa k nej pozdĺž malíčka, pretože sa nachádza približne na jeho úrovni. Jemné stláčanie tohto bodu by malo priniesť človeku emocionálnu rovnováhu.

Odborníci zistili, že stimulácia tohto bodu prináša úľavu vo viacerých ohľadoch. Malo by vám to pomôcť, keď cítite strach, úzkosť, obavy, ale aj depresiu či nevoľnosť. Túto techniku odporúčajú použiť aj ľuďom, ktorí sa potrebujú upokojiť a načerpať vnútornú rovnováhu.

Čoraz viac ľudí trpí úzkosťami...
Zdroj: Shutterstock

5. TIP: Vyhýbajte sa alkoholu
Mnohí ľudia siahnu pre rýchle zmiernenie úzkosti po poháriku alkoholu. Etanol, ktorý je obsiahnutý v alkoholických nápojoch naozaj vedie ku krátkodobej relaxácii mozgu, pretože ho pomôže uvoľniť. Jedná sa ale o prechodnú úľavu, za ktorú úzkostný človek zaplatí vysoké úroky.

Po odznení účinkov alkoholu sa úzkosť vracia v ešte vyššej miere. Konzumácia alkoholu a ďalších psychoaktívnych látok totiž nabúrava krehkú neurofyziologickú rovnováhu úzkostného človeka a jeho ťažkosti jednoznačne zhoršuje. Ďalším rizikom je pochopiteľne vznik závislosti na alkohole, ktorá pri neliečenej úzkostnej poruche bohužiaľ často vzniká.

#WANDASK